„Nawiguj według gwiazd, nie według świateł każdego statku, który Cię mija”

Jeśli działasz w branży MLM, to o rekrutacji na pewno słyszałeś już wiele razy. Na szkoleniach czy spotkaniach Liderzy mówią o tym, jak rekrutować nowych konsultantów, przedstawicieli, dystrybutorów. Opowiadają o metodach, które wg nich są najbardziej efektywne i przekonują Cię do ich zastosowania.  Ty zaś słuchasz, notujesz i podejmujesz działania, a rzeczywistość weryfikuje, to jakim jesteś sponsorem.

A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem sieciowym i czytasz ten artykuł, żeby dowiedzieć się, jak rekrutować, by zbudować stabilny biznes?

Mam nadzieję, że niezależnie od tego w której grupie czytelników jesteś, znajdziesz tu coś interesującego dla siebie.

Najważniejsze jest nastawienie

Tym co trzeba podkreślić, i to grubą kreską, jest fakt, że rekrutacja jest podstawą rozwoju  Twojego biznesu. Szczególnie na początku musisz tej czynności poświęcić znaczącą ilość swojego czasu. Wykorzystując tu zasadę Pareto będzie to 80% czasu, który poświęcasz na biznes. Nie będę rozpisywać się na temat samych metod, bo jest ich naprawdę wiele. Skoncentruję się na tym, co wg mnie jest niezwykle ważne, czyli  twoim podejściu  do tego co robisz.

Chcesz zbudować stabilny biznes? Zacznij od siebie- to Ty jesteś wizytówką Twojego biznesu. Twoje nastawienie do siebie, a także firmy, z którą współpracujesz i produktów, które oferujesz jest bardzo istotne. Oczywiście musi być ono pozytywne. Jeśli jesteś przekonany do tego co robisz, nie będziesz mieć żadnych problemów, by się tym dzielić. No właśnie- dzielisz się informacjami. Przez cały czas polecając innym osobom firmę, z którą współpracujesz i oferując produkty, których używasz.

Od czego więc zacząć?

  • Poznaj firmę, z którą współpracujesz.

Za każdym razem kiedy składasz propozycję, mówisz o firmie. To Twój partner biznesowy, więc musisz go dobrze poznać.

  • Zapoznaj się z szansami, jakie oferuje Ci firma.

Musisz znać korzyści, jakie daje Ci współpraca, musisz znać plan marketingowy (plan wynagrodzeń, plan kariery- firmy posługują się różnymi nazwami). Chcąc przekonać kogoś do tego modelu biznesowego, musisz wiedzieć, skąd biorą się pieniądze.

  • Zostań swoim najlepszym klientem.

Chcąc zarabiać na produktach czy usługach firmy, z która współpracujesz, sam musisz z nich korzystać. Jak mówisz o rzeczach, które znasz, słychać w Twoim głosie pewność i entuzjazm. A to właśnie przekonuje Twoich rozmówców do podjęcia decyzji- tej pozytywnej, której oczekujesz.

Szansa na sukces

Ja zawsze składaną propozycję traktuję jak szansę. Wiem, że moja oferta jest dobra, wiem, że nikogo nie oszukuję, nie naciągam i jestem pewna, że moja propozycja może sprawić, że ktoś zmieni swoje życie. O firmie, możliwościach i produktach mówię z ogromnym entuzjazmem – składam bardzo dobra ofertę, daję szansę i czekam na decyzję. Dziś już wiem, że nie każdy musi być szczęśliwy i bogaty, dlatego gdy ktoś nie skorzysta, mówi mi „nie”, to szanuję jego decyzję, nie biorąc tego do siebie. W tym biznesie liczy się determinacja w dążeniu do celu, więc gdy usłyszysz „nie” – a na pewno usłyszysz  to nie jeden raz, to nie bierz tego do siebie. Idź do kolejnej osoby i zrób to jeszcze raz, potem jeszcze i jeszcze. Każde „nie” zbliża Cię do upragnionego „tak”. Musisz być pewny, że znajdziesz osobę, która skorzysta z Twojej propozycji- przecież oferujesz coś niezwykłego. Oferujesz możliwość zmiany. Być może to tylko zmiana nawyków zakupowych, a może jednak coś więcej…? Każdy dostaje ten sam wachlarz korzyści- to jak talia kart w której są same Asy. Gracz decyduje, jak i czy w ogóle chce nimi zagrać.

Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem, więc nie odkładaj działań na później. Często ludzie zaczynają od zdobycia wiedzy teoretycznej, czytają , słuchają, uczestniczą w wielu szkoleniach i są tym tak zajęci, że nie wykonują żadnych działań, czyli w ich biznesie nic się nie dzieje.

Zacznij sponsorować!

Teraz pewnie zastanawiasz się, jaka różnica jest między rekrutacją a sponsorowaniem i czy w ogóle jest…?  Rekrutacja to dla mnie tylko wprowadzenie nowych ludzi do biznesu, a za sponsorowaniem kryje się coś więcej.

Gwarancją sukcesu  jest więc nie tylko umiejętna rekrutacja, ale również zadbanie o pozostałe obszary.

Nową osobę trzeba wprowadzić do świata, w którym działasz. Wyjaśnić wszystko co wydaje Ci się oczywiste. Każda nowa osoba ma prawo nie wiedzieć, na czym ten biznes polega. Dlatego nie używaj od razu języka branżowego. Tłumacz znaczenie słów, które mogą być niezrozumiałe (sponsor, grupa osobista, premia, odłączona grupa itp.). Bądź cierpliwy, pamiętaj, że nie każdy zrozumie ten biznes w ciągu godziny.

Kolejna sprawa to kompetencje, które są potrzebne do działania w tym obszarze. Nowi ludzie muszą być świadomi, że tego biznesu można się nauczyć. Potrzebny jest czas i chęci do zdobywania wiedzy. Najcenniejsze lekcje pochodzą od ludzi, którzy mają sukcesy na swoim koncie. Opowiadaj historie osób, które znajdowały się w podobnej do Ciebie sytuacji. To są prawdziwi eksperci, wiedzą jak to zrobić, bo już znają tę drogę. Słuchaj ich, bo to oni zaprowadzą Cię na szczyt. Szczyt, na którym sami już się znajdują. Mają opanowaną drogę, znają przeszkody, które Ty na pewno spotkasz na swojej drodze, wiedzą jak je pokonać. Branża marketingu sieciowego różni się tym od tradycyjnego biznesu, że tu ludzie, z którymi współpracujesz chętnie dzielą się swoimi tajemnicami sukcesu. Tutaj działa się zespołowo. Twój sukces to sukces całego zespołu- gramy w jednej drużynie, której celem jest zwycięstwo. Nikt nie martwi się o swoje stanowisko, biegniecie w tym samym kierunku, lecz każdy ma swoją metę.

Warto czytać książki, uczestniczyć w szkoleniach. Wiedza sprawi, że staniesz się profesjonalistą, oczywiście jeśli zaczniesz zdobytą wiedzę wykorzystywać w praktyce. Pamiętaj, że działaniem budujesz swoją historię, a zarazem markę. Stajesz się wizytówką nie tylko swojej pracy, ale także firmy, dla której pracujesz.

Duplikuj to co dobre

Jest jeszcze coś, o czym musimy pamiętać, chcąc zbudować stabilny biznes w marketingu sieciowym – Duplikacja. Twój biznes będzie się rozwijał, jeśli nauczysz ludzi, by robili to samo. Duplikowali Twoje działania. Trzeba też pamiętać o tym, że duplikować możemy dobre oraz złe wzorce.

To dobry moment, by odpowiedzieć sobie na pytanie :

„Kogo dziś naśladujesz?”

]”Jakie wzorce duplikują Twój zespół?”

I tym wracam do początku – Zacznij od siebie. Nie możesz wymagać od swoich ludzi, tego czego sam nie robisz. Nie mów im więc o rekrutacji 5, 10 osób w miesiącu, jeśli sam wprowadzasz 2. Nie mów o działaniach, których sam nie wykonujesz. To tak nie działa. Sama jestem dość wymagającym Liderem, ale nigdy nie oczekuję od ludzi więcej, niż sama robię. Jest to dla mnie uczciwy układ. Korzystaj z narzędzi, które oferuje Ci firma, korzystaj z tego co  przygotowują Liderzy, z którymi współpracujesz. To może Ci pomóc w działaniach i zdecydowanie skrócić drogę na szczyt.

Stań się architektem swojej kariery

Musisz pamiętać, że to Ty kreujesz swoje życie i tylko od Ciebie zależy, czy odniesiesz sukces i zrealizujesz swoje cele. Musisz wziąć odpowiedzialność za swoje życie, bo tylko wtedy nie będziesz szukać wymówek. Podejmujesz działania i wiesz, że to co masz w tej chwili i to czego jeszcze nie masz, to Twoja zasługa. Wiara w to, że dam radę wykonać to co rozpocząłem oraz wizja mnie w przyszłości i świadomość  jaką osobą chcę być, napędza mnie codziennie do realizacji planu.  Ludzie często pytają mnie, skąd biorę motywację do działania. Motywacja bierze się z odpowiedzialności, którą biorę za siebie i swoje życie. Ona wypływa z mojego wnętrza, bo doskonale wiem, czego chcę. Znam swoje cele i w 100% zależy mi na ich realizacji.

A jak jest u Ciebie?

Życzę Ci satysfakcji z tego co robisz, 100% przekonania i jeśli chcesz spełnić swoje marzenia, zachęć innych, by chcieli spełnić swoje. Wskazując im najlepszą drogę, którą właśnie Ty podążasz.

Magdalena Szewczuk- Niekwestionowany Lider w branży MLM. Autorka szkoleń i wielu narzędzi, które pomagają ludziom w ich drodze na szczyt. Pełna pozytywnej energii, kreatywna kobieta, która swoją karierę zaczynała jeszcze w liceum. Dziś to przykład kobiety sukcesu. Możesz poznać jej historię oraz innych Liderów w książce „26 historii sukcesu+ jedna. Jak odnieść sukces w marketingu sieciowym”.

Nowa kulinarna pasja i nowy projekt „MLM od kuchni”- Biznesowe rozmowy podczas gotowania. Musisz to zobaczyć!