Praca w marketingu sieciowym daje wiele satysfakcji. Gdy pomagasz kolejnym osobom rozwijać się i podnosić swój standard życia, a przy tym sam zarabiasz co raz więcej – to uskrzydla. Jednak na MLM nie składają się wyłącznie kolejne awanse i nagrody. To zaangażowana, systematyczna praca, w której wielu początkujących dystrybutorów się gubi. A wystarczy poznać i zrozumieć 5 kroków do sukcesu w MLM, żeby czerpać maksymalne korzyści z tego systemu pracy.
Niezależnie od tego, czy wolisz być sprzedawcą czy liderem, musisz się zaangażować na 100% – jeśli zależy Ci na powodzeniu, oczywiście. To właśnie ten element często sprawia, że początkujący konsultanci tracą grunt pod nogami. Skupiają całą swoją energię na pozyskiwaniu kontaktów, a potem nie przeprowadzają prezentacji. Albo rekrutują na potęgę, ale zapominają o szkoleniu nowych osób w strukturze.
Pełne, 100% zaangażowanie w pracę w marketingu sieciowym rozumiem jako równomierne rozłożenie swojej energii i starań na kilka elementów. Każdy z nich jest nieodłączną częścią tego biznesu. Jeśli chcesz osiągnąć wysoki poziom w planie marketingowym, musisz je ze sobą łączyć i powtarzać… do upadłego. Albo raczej do momentu, w którym Twój dochód pasywny będzie wystarczający, byś mógł przejść na MLM-ową „emeryturę”.
5 kroków do sukcesu w MLM
Podstawą systemu marketingu wielopoziomowego jest 5 kroków, raz po raz wdrażanych i powtarzanych. Oczywiście, jeśli chcesz być wyłącznie doskonałym sprzedawcą, a nie zależy Ci na budowaniu zespołu, rekrutację i szkolenie możesz wyrzucić ze swojego schematu działania.
1. Pozyskiwanie nowych kontaktów
O tym, jak ważne jest tworzenie listy kontaktów, już pisałam. To taka najbardziej podstawowa część pracy, bez której nie masz szans na sprzedaż czy rekrutację. Dbaj o to, żeby ciągle poznawać nowe osoby i nawiązywać z nimi relacje. Wykorzystuj do tego takie narzędzia, jakie uważasz za skuteczne: osobiste rekomendacje, siłę przypadkowych spotkań, media społecznościowe czy webinary.
Warto mieć oczy i uszy otwarte na innych. Nowe kontakty są dosłownie wszędzie: w warzywniaku, w kolejce do lekarza, w Twoim klubie fitness czy na forum internetowym. Wystarczy, że będziesz po nie sięgać przy każdej nadarzającej się okazji.
2. Prezentacja
Czy sprzedasz swój produkt albo zarekrutujesz nowe osoby do zespołu, jeśli nie pokażesz im możliwości swojej oferty? Oczywiście, że nie. Jednak nie myl pozyskania klienta/współpracownika z prezentacją – to częsty błąd, który popełniają nawet doświadczeni marketerzy.
Prezentacja służy do tego, by – jak nazwa wskazuje – zaprezentować swoją ofertę. To taki moment, w którym powinieneś opisać swoje produkty czy usługi, opowiedzieć o ich zastosowaniu, o korzyściach jakie dają czy problemach, które rozwiązują. Wykaż różnice między Twoją propozycją a tym, czym kusi konkurencja. Daj rozmówcy szansę, żeby samodzielnie wyrobił sobie zdanie.
Prezentacje przyjmują różne formy. Czasem to większe spotkania na kilkanaście osób, a czasami kameralna rozmowa przy kawie. Nabywając doświadczenia nauczysz się wyczuwać, jaka forma pokazania produktu najlepiej sprawdzi się w przypadku danej osoby. Najważniejsze jest jednak, żebyś nie mylił roli prezentera i sprzedawcy – w tę drugą wejdziesz później. Najpierw omów ofertę i odpowiedz na wszystkie pytania, jakie ma Twój rozmówca. Jeśli już na tym etapie zaczniesz “wciskać“ swój produkt, nie zbudujesz zaufania.
3. Follow up, czyli powtórny kontakt
Jeśli dobrze przeprowadzisz prezentację, Twój potencjalny klient/współpracownik wyjdzie z niej, zastanawiając się nad Twoją ofertą. Być może jeszcze nie będzie zdecydowany, żeby z niej skorzystać, ale ziarenko zainteresowania zostanie zasiane.
Teraz musisz przypilnować, żeby klient o Tobie pamiętał – zdziwiłbyś się, jak często nie dochodzi do finalizacji sprzedaży, bo klient po prostu zapomina o prezentowanym produkcie. Dlatego Twoją rolą jest, by obraz korzyści w jego głowie był wciąż żywy. Dzień czy dwa dni po spotkaniu wyślij maila, sms lub zadzwoń do danej osoby z podziękowaniem za poświęcony czas i zapewnij, że pozostajesz do dyspozycji. Za jakiś czas zapytaj, co nowego słychać i czy produkt X może jej się w danej chwili przydać. A może coś zmieniło się w sytuacji życiowej tej osoby i nadszedł czas, by dołączyć do biznesu? Jeśli Ty o sobie nie przypomnisz, nikt inny tego nie zrobi.
4. Sprzedaż i rekrutacja
Już wiesz, że przeprowadzenie prezentacji to nie to samo co sprzedaż – chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś zaraz po zakończeniu swojej prezentacji przeszedł do rzeczywistej oferty sprzedażowej!
Najważniejsze to wyczuć, kiedy rozmówca jest gotów „zamknąć deal”. Dotyczy to zarówno sprzedaży, jak i rekrutacji. Musisz znaleźć odpowiedni moment, w którym poziom ciekawości, wiedzy na temat oferty produktowej/marketingowej oraz chęci zmiany będzie odpowiednio wysoki… również u Ciebie. Jeśli znalazłeś kontakt, przeprowadziłeś fajne spotkanie, a potem wstydzisz się wyjść ze swoją propozycją (a znam takie przypadki), to gdzie w tym sens?
O technikach sprzedaży bezpośredniej oraz budowania sieci MLM powstają całe książki, nie będę więc dziś próbowała na nowo stworzyć koła – polecę Ci więc tylko kilka przydatnych lektur.
„Bądź pro” Eric Worre
„Multi Level Marketing w działaniu” Randy Gage
„MLM Dołącz do najlepszych” John Kalench
„Sheakeout” Edward Ludbrook
5. Szkolenie
Ten krok pozornie nie dotyczy osób skupiających się na sprzedaży, choć… przecież klienta też można nieformalnie przeszkolić – z tego, jak powinien używać produktu, żeby uzyskać jak najlepsze efekty. Jednak to lider powinien skupić się na szkoleniu, jeśli chce osiągnąć sukces w MLM.
Jeśli rekrutujesz kolejne osoby do swojej struktury, a potem tracisz z nimi kontakt, to jak zamierzasz zbudować mocny zespół? Pamiętaj, że zazwyczaj nie rozmiar, a jakość Twojej sieci wpływa na obrót. Zresztą pomyśl sam: lepiej mieć pod sobą 50 nieaktywnych dystrybutorów czy 10 takich, którzy rzeczywiście angażują się w pracę, chcą być coraz lepsi, osiągają kolejne cele?
Twoim zadaniem jako lidera jest jak najlepsze przygotowanie osób w strukturze do pracy. Rezygnując więc z prowadzenia szkoleń, pozbawiasz szans na sukces zarówno ich, jak i siebie.
5 kroków: pozyskiwanie kontaktów – prezentacja – follow up – sprzedaż i rekrutacja – szkolenie to stabilna podstawa dla biznesu w MLM. Jeśli notorycznie pomijasz jeden z tych elementów, nie osiągasz pewnie maksymalnych wyników. Pora to zmienić! System jest prosty, wystarczy, że nauczysz się z niego korzystać.
Najnowsze komentarze